Volební delikty - kupčení s hlasy voličů

29.09.2016 21:04

Masivní kupčení s volebními hlasy bylo poprvé v ČR zaznamenáno v komunálních volbách 2010. V té době bylo kupování hlasů z pohledu trestního práva zcela nepostižitelné a jedinou sankcí za volební podvody bylo opakované hlasování ve volbách (Krupka, Český Těšín).

Kupování volebních hlasů v trestně právní rovině na základě těchto negativních zkušeností částečně řešila novela trestního zákona č. 330/2011 Sb., která s účinností od 14. 11. 2011 zavedla novou skutkovou podstatu trestného činu maření přípravy a průběhu voleb a referenda: „kdo jinému nebo pro jiného v souvislosti s výkonem volebního práva nebo hlasovacího práva v referendu poskytne, nabídne nebo slíbí finanční, majetkový nebo jiný obdobný prospěch, aby volil nebo hlasoval v rozporu s nezávislým vyjádřením své vůle, bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců až tři léta.“. Od účinnosti výše zmíněné novely trestního zákona až do dalších komunálních voleb, tj. v letech 2011-2014, však dospěly k soudu pouze dva případy kupčení s volebními hlasy.

Následně v roce 2014 probíhal ze strany několika nevládních organizací masivní monitoring voleb, kterého se advokátka našeho sdružení Mgr. Petra Bielinová také aktivně účastnila. Na téma kupčení s volebními hlasy natočil novinář Lukáš Landa dokument "Volební hlas na prodej" do pořadu Pološero, který vřele doporučujeme ke shlédnutí.

Výsledkem monitoringu voleb v roce 2014 bylo podrobné zdokumentování několika případů kupčení s volebními hlasy. Přesto ani v jednom případě (na rozdíl od komunálních voleb v roce 2010) tentokrát nedošlo k opakování hlasování, neboť dle názoru soudu nemohlo kupčení ovlivnit výsledek voleb.

Pokud jde o trestně právní rovinu, monitorující neziskové organizace podaly celou řadu trestních oznámení na osoby, které se kupčení s volebními hlasy podle jejich zjištění dopustily. Výsledky trestních řízení však zřejmě z kapacitních důvodů již tyto neziskové organizace nesledují.

V dostatečném časovém předstihu před blížícími se volbami do krajských zastupitelstev jsme proto sami oslovili všechny okresní státní zastupitelství a následně i soudy, a shromáždili jsme podklady ke všem případům kupčení s volebními hlasy, které byly v letech 2014-2016 v České republice stíhány.

Z patnácti zdokumentovaných případů vyplývá, že ani dnes nehrozí pachatelům této společensky nebezpečné činnosti vážnější trestní postihy. Do dnešního dne bylo pravomocně rozhodnuto ve třinácti případech:

- 4 případy odložila policie (Kladno, Brno, Opava, Praha 9)

- v dalších 4 případech využil dozorující státní zástupce možnosti tzv. odklonu (tři případy z Českého Těšína a jeden z Ostravy). Poznámka: odklon od trestního stíhání znamená, že trestní věc nebyla nikdy rozhodována soudem, protože trestní stíhání bylo podmíněně zastaveno, případně návrh na potrestání byl podmíněně odložen.

- tři případy skončily vydáním trestního příkazu, kterým byl pachatelům uložen podmíněný trest odnětí svobody, s čímž byli pachatelé spokojeni a proti vině a trestu si nepodali odpor (Chomutov, Lovosice, Nejdek),

- ve dvou dalších případech bylo po zrušení trestního příkazu nařízeno hlavní líčení. Shodou okolností se oba tyto případy týkaly kupčení s volebními hlasy v Bílině, kdy jeden pachatel byl soudem pravomocně odsouzen k podmíněnému trestu odnětí svobody a další byl obžaloby v plném rozsah zproštěn,

- a konečně v posledních dvou případech dosud nebylo pravomocně rozhodnuto (jeden případ je kupčení s volebními hlasy v Českém Těšíně a druhý případ se odehrál v působnosti Okresního soudu v Mostě).

Jak je z výsledků trestních stíhání patrné, je velmi nesnadné prokázat konkrétním pachatelům spáchání trestného činu. Trestní stíhání těchto společensky nebezpečných činů jsou proto často odkládána pro nedostatek důkazů, případně ze stejného důvodu jsou rozhodnutí soudu o vině a trestu konkrétních osob v případě dobře vedené obhajoby s úspěchem rušeny. I v případě, že je výjimečně někdo odsouzen, hrozí mu maximálně podmíněný trest odnění svobody v trvání několika málo měsíců.

Pokud má stát opravdu zájem na vymýcení volebních podvodů s hlasy voličů, měl by přikročit k novele trestního zákona. Za stávajících podmínek je totiž téměř nemožné spáchání trestného činu pachatelům prokázat, nehledě na skutečnost, že stíháni jsou jen osoby na samém spodním žebříčku organizované skupiny, která kupčení s volebními hlasy financuje.

Více informací ke konkrétním trestním kauzám poskytne Mgr. Petra Bielinová, advokátka, tel. 605 54 34 19

Historie prokázaného kupčení s volebními hlasy:

Český Těšín (2010)

Krajskému soudu v Ostravě jako důkaz o podplácení voličů posloužil leták umístěný na sociální síti. Leták nabízel voličům částku 300 Kč za hlas ve volbách a dalších 200,- Kč za doporučení dalšího potencionálního voliče. Zájemci o odměnu se měli hlásit na email: registraceSOS@email.cz s tím, že obdrží další pokyny, kam se dostavit a jak postupovat. Podmínkou pro vyplacení odměny bylo trvalé bydliště v Českém Těšíně a účast v komunálních volbách.

Soud vycházel také ze zápisu Městské policie Český Těšín a z výslechů řady svědků. Někteří z nich zaznamenali v době konání voleb zvýšený pohyb šesti konkrétních vozidel. Zmíněné vozy svážely místní bezdomovce a občany romské národnosti k několika volebním místnostem. Několik občanů před soudem vypovědělo, jakým způsobem jim byly činěny nabídky na finanční odměnu za volbu strany SOS PRO ČESKÝ TĚŠÍN, dále jen „SOS“.

Někteří z nich se voleb dle instrukcí skutečně zúčastnili a úplatu obdrželi. Předsedkyně jedné okrskové volební komise vypověděla, že v proběhlých komunálních volbách zaznamenala účast 97 voličů s místem trvalého bydliště na ohlašovně (v minulých volbách volilo pouze 5 takových voličů). Svědkyně dále vypověděla, že řada bezdomovců přicházela ve skupinkách. Evidentně byli volit poprvé, telefonicky se s někým radili, jakou stranu mají zvolit a někteří se domáhali možnosti upravit volební lístek mimo volební místnost.

Vícero volebních komisí zaznamenalo voliče, kteří po vykonání volby požadovali vystavit potvrzení o účasti ve volbách, popřípadě se domáhali vyplacení slíbené odměny. Jiné volební komise při sčítání hlasů zaznamenaly volební lístky pro stranu SOS upravené jednotným způsobem, tj. zjevně stejnou osobou. Ze všech provedených důkazů soud dospěl k závěru, že v důsledku podplácení voličů odevzdalo pro stranu SOS hlasy více než 191 voličů, což ovlivnilo počet mandátů, které tato strana ve volbách získala (rozsudek Krajského soudu v Ostravě, sp. zn. 22A 151/2010).

Krupka (2010)

Rovněž v řízení před Krajským soudem v Ústí nad Labem (sp. zn. 15A 92/2010) bylo prokázáno, že ve městě Krupka byli voliči organizovaně sváženi k volebním místnostem jednotlivých volebních okrsků a za volbu volebního sdružení ČSNS a NK – Šance pro město dostávali určitou finanční částku.

Za rozhodující důkazy soud považoval záznamy z kamer Městské policie a České televize, ze kterých prokazatelně vyplynulo, že na parkovišti na horním sídlišti docházelo k hromadnému srocování osob a jejich organizovanému svážení k volebním místnostem čtyřmi konkrétními vozy. Zmíněná vozidla se na záběrech objevují opakovaně, vždy odjíždějící s určitou skupinou osob a po určité době s touto stejnou skupinou osob přijíždějící. Řada svědků rovněž popsala detaily komunikace zástupců volební strany, která nabízela vybraným osobám finanční odměnu za pomoc při zajišťování hlasů. Konečně jiní svědci vypověděli, jak jim byly činěny finanční nabídky za odevzdání hlasu pro konkrétní stranu.

Vedení „volební kampaně“ tímto obchodně tržním způsobem bylo soudy označeno za nečestné a nepoctivé jednání, které je v rozporu se zásadami dobrých mravů a morálky a které zásadním způsobem ovlivnilo výsledky hlasování v komunálních volbách. Nabízení finanční částky voličům přitom ústavní právo ČR jednoznačně zapovídá, a proto bylo hlasování ve volbách prohlášeno za neplatné.

Krajský soud ve svém prvním rozhodnutí prohlásil za neplatné hlasování pouze ve třech z jedenácti volebních okrsků, avšak po nálezu Ústavního soudu, Pl. ÚS 57/2010, své rozhodnutí změnil tak, že hlasování bylo neplatné v celém městu Krupce. Opakované hlasování pouze ve třech volebních okrscích za situace, kdy všechny volební okrsky tvoří jediný společný obvod, by dle nálezu Ústavního soudu zakládalo evidentní porušení principu rovnosti hlasů. Voliči, kteří by znovu hlasovali pouze ve třech okrscích, by znali výsledek ve všech zbývajících okrscích včetně jmen těch, kteří již byli do zastupitelského sboru obce zvoleni, a mohli by tak své hlasování této skutečnosti přizpůsobit.

Kontakt

Právo ve veřejném zájmu IČ: 03853462
Chalupkova 1367
149 00 Praha 4

Bankovní spojení:
2900774131/2010
Právní poradenství pro zastupitele:
Mgr. Petra Bielinová
petra.bielinova@pvvz.cz

Mediace:
Mgr. Michaela Tejmlová, LL.M.
michaela.suchardova@pvvz.cz

Předseda spolku Marek Eliáš
marek.elias@pvvz.cz